„Trójmorze” jako inicjatywa polityczno-gospodarcza pojawiła się stosunkowo niedawno. W skład tego przedsięwzięcia polityczno-gospodarczego wchodzi 12 państw Unii Europejskiej położonych pomiędzy morzami: Bałtyckim, Czarnym i Śródziemnym: Austria, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Estonia, Litwa, Łotwa, Polska, Rumunia, Słowacja, Słowenia i Węgry1.
Pierwsze spotkanie inicjatywy miało miejsce 29 września 2015 roku w Nowym Jorku. Jeszcze w 2015 roku z inicjatywy Prezydenta Polski Andrzeja Dudy i Prezydent Chorwacji Kolindy Grabar-Kitarović powołano grupę Trójmorza. Pierwszy szczyt odbył się w roku 2016, w Dubrowniku w dnia 25-26 sierpnia. Przyjęta na nim deklaracja określiła cele współpracy w dziedzinie energetyki, transportu, komunikacji cyfrowej oraz gospodarki. Kolejne spotkanie, razem z prezydentem USA Donaldem Trumpem odbyło się w Warszawie w dniach 6-7 lipca 2017 roku. Trzeci szczyt inicjatywy został przeprowadzony w dniach 17-18 września 2018 roku w Bukareszcie. Tym razem w obradach dodatkowo brali udział także: Sekretarz ds. Energii USA Rick Perry, niemiecki minister spraw zagranicznych Heiko Maas, przewodniczący Komisji Europejskiej Jean-Claude Juncker oraz komisarz ds. Polityki Regionalnej Corina Cretu. Następne spotkanie państw Inicjatywy miało miejsce w Lublanie 5 i 6 czerwca 2019 roku. Oprócz przedstawicieli najwyższych władz państw Inicjatywy, udział wzięli między innymi: prezydent Niemiec, przewodniczący KE i sekretarz ds. energii USA, a także partnerzy z Wielkiej Brytanii, państw bałkańskich i Partnerstwa Wschodniego. Właśnie wtedy przyjęto deklarację potwierdzającą formalna rejestrację Funduszu Inwestycyjnego Inicjatywy Trójmorza2.
Ostatni szczyt Inicjatywy został przeprowadzony 19 października 2020 roku. Z uwagi na trwającą pandemię COVID-19 został przesunięty i odbył się w formie mieszanej (w większości zdalnej). W spotkaniu wzięli udział także przedstawiciele Departamentu Stanu USA i wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej Margrethe Vestager. Głównym sukcesem szczytu była deklaracja USA w sprawie wsparcia finansowego na realizację konkretnych projektów3.
W początkowym okresie, dla dalszego sprawnego rozwoju Inicjatywy, niezwykle istotne okazało się pozyskiwanie zewnętrznego wsparcia i przełamywanie niechęci partnerów europejskich. Poza kluczowym poparciem USA dla Trójmorza, niemniej istotne okazało się przekonanie do Inicjatywy Unii Europejskiej i Niemiec. Na początku projekt Trójmorza był traktowany wręcz jako idea antyeuropejska i antyniemiecka4. Z czasem jej postrzeganie uległo zmianie, z uwagi na komplementarność działań Inicjatywy z celami Unii Europejskiej. Także nasz zachodni sąsiad przestał uznawać inicjatywę za wrogą, o czym świadczy chociażby obecność niemieckich polityków na spotkaniach grupy5.
Główne projekty
Wśród głównych inicjatyw należy wymienić w pierwszej kolejności gazowy Korytarz Północ-Południe. Ma on na celu połączenie gazoportu w Świnoujściu oraz budowanego gazociągu Baltic Pipe, z pływającym terminalem LNG na chorwackiej wyspie Krk. Warto zaznaczyć, że projekt uzyskał jeszcze w 2013 roku status „Project of Common Interest” („Projektu o znaczeniu wspólnotowym”)6.
Via Carpatia, czyli szlak transportowy prowadzący wzdłuż wschodniej granicy Unii Europejskiej i krzyżujący się z korytarzami prowadzącymi z Europy Zachodniej na wschód, to drugi główny projekt inicjatywy Trójmorza. Droga, która będzie miała parametry autostrady lub drogi ekspresowej ma pozwalać na kołowe połączenie północ-południe7. Już w 2006 roku, w Łańcucie, na spotkaniu ministrów Litwy, Polski, Słowacji i Węgier pod patronatem prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego powstała idea stworzenia szlaku „Via Carpatia”. Trasa ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów, Koszyce i Debreczyn, a dalej do rumuńskiego portu w Konstancy nad Morzem Czarnym oraz greckiego portu w Salonikach nad Morzem Egejskim. Najważniejszy element podanego szlaku w Polsce, czyli droga ekspresowa S-19 ma być gotowa do końca 2026 roku8.
Trzecią inicjatywą, o której warto wspomnieć jest Rail Baltica. Jest to część transeuropejskiego korytarza, który ma na celu połączenie Niemiec, Polski, Litwy, Łotwy, Estonii i Finlandii (trasa Berlin-Helsinki). Zmodernizowana linia przystosowana zostanie do ogólnych standardów linii kolejowych obowiązujących w krajach Unii Europejskiej9.
Podczas spotkania kilkunastu ministrów z państw regionu Trójmorza we wrześniu 2019 roku, w Warszawie, została powołana grupa robocza dotycząca sektora nowych technologii. Tak zwana „Cyfrowa autostrada Trójmorza”, to projekt, którego celem jest budowa transgranicznej infrastruktury cyfrowej pozwalającej na bezpieczne przesyłanie danych z północy na południe regionu z wykorzystaniem światłowodów i technologii 5G10.
Projekty energetyczne
Współpraca w wymiarze energetycznym jest jedną z podstaw inicjatywy Trójmorza. W ramach tej Inicjatywy przygotowano 14 projektów energetycznych, w tym 8 o charakterze wielostronnym i 6 o charakterze dwustronnym lub krajowym. Projekty o charakterze wielostronnym to: plan synchronizacji systemów elektroenergetycznych państw bałtyckich (BEMIP), GIPL (Gas Interconnection Poland–Lithuania), Baltic Pipe, Eastring, zwiększenie mocy przesyłowych istniejących połączeń międzysystemowych pomiędzy Rumunią i Węgrami, pływający terminal (typu FSRU) na wyspie Krk w Chorwacji, rurociąg BRUA, Gazociąg IAP (Ionian Adriatic Pipeline)11. Wskazane projekty mają doprowadzić do dywersyfikacji źródeł dostaw gazu i integracji infrastruktury gazowej państw regionu12. W szczególności mają doprowadzić do uniezależnienia od dostaw gazu z Rosji, a co za tym idzie uniemożliwić szantaż energetyczny ze strony tego państwa.
Plan synchronizacji systemów elektroenergetycznych państw bałtyckich (BEMIP)
Podany projekt ma na celu lepszą integrację rynku energii elektrycznej państw bałtyckich z rynkiem europejskim. Na wskazany plan Unia Europejska przyznała kwotę 720 mln euro, co wynika z kluczowego znaczenia tego przedsięwzięcia dla realizacji projektu Unii Energetycznej13. Co prawda już od kilku lat funkcjonują odpowiednie połączenia elektroenergetyczne (LitPol Link, NordBalt, Estlink 1, Estlink 2), ale sieć państw bałtyckich nadal działa w trybie synchronicznym z systemami rosyjskimi i białoruskimi14.
Co istotne decyzję o sposobie synchronizacji systemów energetycznych państw bałtyckich z Europą Kontynentalną podjęto na spotkaniu (HLG BEMIP15), w którym brał udział wiceminister energii Tomasz Dąbrowski wraz z Pełnomocnikiem Rządu ds. Strategicznej Infrastruktury Energetycznej Piotrem Naimskim. Decyzja stanowiła wypełnienie porozumienia zawartego przez premierów: Polski, Litwy, Łotwy, Estonii oraz Przewodniczącego Komisji Europejskiej16.
GIPL (Gas Interconnection Poland–Lithuania)
Projekt, podobnie jak poprzedni jest także współfinansowany przez UE. W tym przypadku kwota wsparcia wynosi 295,4 mln euro. Do tej pory po stronie litewskiej ułożono 109 z 165 km gazociągu, a na granicy polsko-litewskiej rozpoczęto budowę stacji bilansowania gazu i regulacji ciśnienia. Z uwagi na brak opóźnień inwestycja zostanie prawdopodobnie zakończona w terminie (koniec roku 2021)17.
Stronami projektu są operatorzy polskiego i litewskiego systemu przesyłowego: GAZ-SYSTEM S.A. oraz AB Amber Grid18. Obaj operatorzy początkiem listopada 2020 roku rozpoczęli niewiążące badanie rynku. Wskazane badania obejmą rozwój usług dla nowych zdolności przesyłowych, które zostaną udostępnione w wyniku realizacji projektu GIPL oraz utworzenie fizycznego punktu połączenia międzysystemowego na granicy polsko-litewskiej. Co ważne, projekt wykazuje wysoki potencjał komercyjny, a więc będzie spełniał nie tylko funkcję zapewnienia bezpieczeństwa dostaw gazu19.
Baltic Pipe
Ukończenie tej inwestycji planowane jest na listopad 2022 roku i jak na razie jest ona realizowana zgodnie z harmonogramem. Niektóre części gazociągu zostały już nawet ukończone (połączenie półwyspu Jutlandzkiego z duńskimi wyspami Ærø i Fionią20.
Stronami projektu jest GAZ-SYSTEM S.A. i operator duńskiego systemu przesyłowego gazu Energinet. Inwestycja składa się z 5 głównych komponentów: gazociągu na dnie Morza Północnego, rozbudowy duńskiego systemu przesyłowego, tłoczni gazu w Danii, gazociągu na dnie Morza Bałtyckiego i rozbudowy polskiego systemu przesyłowego. Przepustowość Baltic Pipe ma wynieść 10 mld m3 rocznie21. Biorąc pod uwagę fakt zużycie gazu w Polsce na poziomie ok. 19 mld m3 (dane za rok 2019)22, istnienie gazoportu w Świnoujściu, który może przyjmować 5 mld m3 rocznie (przy rozbudowie 7,5 m3, a potencjalnie, przy dalszych inwestycjach nawet 10 m3)23, krajowego wydobycia na poziomie 4 mld m3 (dane za rok 2019)24 oraz planów budowy pływającego gazoportu w Zatoce Gdańskiej (o przepustowości 4,5 mld m3)25, Polska bez większych problemów będzie mogła reeksportować gaz do państw wchodzących w skład inicjatywy Trójmorza.
Eastring
Celem podanego projektu jest połączenie gazowe Słowacji (tłocznia w Veľké Kapušany na granicy z Ukrainą), Węgier, Rumunii i Bułgarii. Na dzień dzisiejszy jego realizacja stoi jednak pod wielkim znakiem zapytania z uwagi na wycofanie inwestycji z listy projektów PCI (brak finansowania ze strony Unii Europejskiej)26.
Zwiększeniu mocy przesyłowych istniejących połączeń międzysystemowych pomiędzy Rumunią i Węgrami
W tym przypadku działania mają polegać na zwiększeniu mocy przesyłowych między Rumunią i Węgrami z 1,75 mld m3 do 4,4 mld m3 oraz między Węgrami i Słowacją do 5,2 mld m3. W praktyce inwestycja może nie zostać jednak zrealizowana, gdyż operatorzy systemu gazociągów w Rumunii i na Węgrzech poinformowali, że brak jest wystarczającego zapotrzebowania na gaz ziemny, które dawałoby podstawy do zwiększenia przepustowości. W przypadku drugiego połączenia szanse na realizację są znacząco większe z uwagi za zainteresowanie Węgier zakupami gazu z kierunku północnego27.
Pływający terminal (typu FSRU) na wyspie Krk w Chorwacji
Chorwacki projekt jest w końcowej fazie realizacji i jest wielce prawdopodobne, że terminal rozpocznie działalność w 2021 roku28. Poza chorwackimi spółkami odbiorcą gazu będzie także MFGK Chorwacja, która jest własnością węgierskiego MFGK. Węgry zamierzają między innymi kupować około 250 mln m3 gazu rocznie od potentata energetycznego Shell. Warto zwrócić uwagę na to, że Węgrzy zawarli po raz pierwszy długoterminowe kontrakty na dostawy gazu z dostawcami innymi niż rosyjski Gazprom29.
Rurociąg BRUA
Podany rurociąg ma połączyć Bułgarię, Rumunię, Węgry oraz Austrię ze złożami gazu ziemnego w Azerbejdżanie, a także z istniejącym i budowanym gazoportem w Grecji. Inwestycja napotyka na kłopoty, które wynikają z jednej strony ze zmniejszenia zapotrzebowania na gaz ziemny w związku z pandemią COVID-19, a z drugiej z wycofania się przez dwie firmy węgierskie z zarezerwowanych przepustowości rozszerzonego interkonektora gazowego na granicy Węgier i Rumunii. W związku z tym projekt jest zagrożony, chociaż na terytorium Rumunii trwa bez specjalnych opóźnień rozbudowa sieci gazowej, która miałaby docelowo służyć także i tej inwestycji30.
Gazociąg IAP (Ionian Adriatic Pipeline)
Koncepcja wskazanego przedsięwzięcia obejmuje tłoczenie gazu ziemnego z magistrali TAP (Trans Adriatic Pipeline) przebiegającej przez Albanię, Czarnogórę oraz Bośnię i Hercegowinę do Chorwacji. Na dzień dzisiejszy inwestycja jest jednak opóźniona, co wynika z pandemii COVID-19. Do dziś nie zakończono pierwszego etapu związanego z wytyczaniem trasy gazociągu. Zgodnie z pierwotnymi planami miało to nastąpić do września 2020 roku31.
Podsumowanie opisanych inwestycji energetycznych
Widoczne są postępy w realizacji części, z podanych 8 inwestycji. Największy progres jest widoczny w projektach, które uzyskały dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej (m. in. budowa terminalu LNG na wyspie Krk w Chorwacji) oraz tych, w których realizację zaangażowana jest Polska (GIPL, czy Baltic Pipe). Część projektów, o czym już była mowa, boryka się z poważnymi problemami. Pandemia COVID-19 i zmniejszenie zapotrzebowania na gaz ziemny w Europie może negatywnie wpłynąć na ich realizację32.
Podsumowanie i wnioski
Wśród głównych projektów inicjatywy Trójmorza znajdują się, obok projektów dotyczących sfery logistyczno-transportowej i informatyczno-telekomunikacyjnej także inwestycje energetyczne. Ich znaczenie jest kluczowe z punktu widzenie Inicjatywy.
Warto zwrócić uwagę na to, że istotne, priorytetowe przedsięwzięcia energetyczne realizowane w ramach inicjatywy Trójmorza dotyczą przede wszystkim gazu ziemnego. Przykładowo brak wśród nich inwestycji w energetykę jądrową, technologie wodorowe, czy Odnawialne Źródła Energii, co mogłoby być korzystne dla Trójmorza i poszczególnych państw tej Inicjatywy. Należy zwrócić uwagę na to, że USA są skłonne zaoferować państwom regionu także cywilne technologie jądrowe, o czym wspominał sekretarz energii USA – Rick Perry33.
Artykuł został pierwotnie opublikowany w kwartalniku “Myśl Suwerenna. Przegląd Spraw Publicznych” nr 2(2)/2020.
[Grafika: Wind turbines in a rapeseed field in Sandesneben, Germany; Autor: Jürgen from Sandesneben, lic. CC]
_______________________________
1. P. Ukielski, Inicjatywa Trójmorza w polskiej polityce zagranicznej, Studia Europejskie, Nr 2/2018, s. 46-58.
2. https://www.gov.pl/web/dyplomacja/trojmorze [ostatni dostęp 21.11.2020 r.]
3. K. Raś, Wirtualny szczyt Inicjatywy Trójmorza w Tallinnie, Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, 21 października 2020, Nr 74/2020.
4. Szerzej w temacie podejścia Niemiec do inicjatywy Trójmorza: M. Dahl, Inicjatywa Trójmorza z perspektywy niemieckiej, Studia Europejskie, Nr 2/2018, s. 59-72.
5. P. Ukielski, Inicjatywa Trójmorza w polskiej polityce zagranicznej, Studia Europejskie, Nr 2/2018, s. 46-58.
6. Ibidem.
7. Ibidem.
8. https://forsal.pl/gospodarka/inwestycje/artykuly/7840821,koszt-i-harmonogram-budowy-drogi-ekspresowej-s19-via-carpatia.html [ostatni dostęp: 21.11.2020 r.]
9. http://www.rail-baltica.pl/ [ostatni dostęp: 21.11.2020 r.]
10. https://www.gov.pl/web/fundusze-regiony/inicjatywa-trojmorza–przechodzimy-do-dzialania [ostatni dostęp: 21.11.2020 r.]
11. M. Paszkowski, W poszukiwaniu prymusa: postępy w realizacji projektów energetycznych państw Inicjatywy Trójmorza, Komentarze IEŚ, 15 października 2020 r., Nr 271 (174/2020).
12. https://www.gov.pl/web/fundusze-regiony/inicjatywa-trojmorza–przechodzimy-do-dzialania [ostatni dostęp: 21.11.2020 r.]
13. https://ec.europa.eu/poland/news/190409_energy_union_pl [ostatni dostęp: 21.11.2020 r.]. Więcej na temat Unii Energetycznej: https://www.consilium.europa.eu/pl/policies/energy-union/ [ostatni dostęp: 21.11.2020 r.]
14. M. Paszkowski, W poszukiwaniu prymusa: postępy w realizacji projektów energetycznych państw Inicjatywy Trójmorza, Komentarze IEŚ, 15 października 2020 r., Nr 271 (174/2020).
15. Grupa wysokiego szczebla Baltic Energy Market Interconnection Plan.
16. https://www.gov.pl/web/aktywa-panstwowe/coraz-blizej-synchronizacji-systemow-elektroenergetycznych-panstw-baltyckich-z-europa-kontynentalna
17. M. Paszkowski, W poszukiwaniu prymusa: postępy w realizacji projektów energetycznych państw Inicjatywy Trójmorza, Komentarze IEŚ, 15 października 2020 r., Nr 271 (174/2020).
18. https://www.gaz-system.pl/nasze-inwestycje/integracja-z-europejski-systemem/polska-litwa/
19. https://biznesalert.pl/polska-litwa-gaz-system-gipl-energetyka/
20. M. Paszkowski, W poszukiwaniu prymusa: postępy w realizacji projektów energetycznych państw Inicjatywy Trójmorza, Komentarze IEŚ, 15 października 2020 r., Nr 271 (174/2020).
21. https://www.baltic-pipe.eu/ [ostatni dostęp: 21.11.2020 r.]
22. https://wgospodarce.pl/informacje/72412-pgnig-nie-ma-ryzyka-przerw-w-dostawach-gazu-w-2020-r [ostatni dostęp: 21.11.2020 r.]
23. https://energetyka24.com/terminal-lng-w-swinoujsciu-z-najwiekszym-wykorzystaniem-w-europie-komentarz [ostatni dostęp: 21.11.2020 r.]
24. https://wgospodarce.pl/informacje/72412-pgnig-nie-ma-ryzyka-przerw-w-dostawach-gazu-w-2020-r [ostatni dostęp: 21.11.2020 r.]
25. https://biznes.wprost.pl/gospodarka/energetyka/10368747/w-gdansku-ma-powstac-plywajacy-terminal-lng-zapadla-kolejna-decyzja-ws-fsru.html [ostatni dostęp: 21.11.2020 r.]
26. M. Paszkowski, W poszukiwaniu prymusa: postępy w realizacji projektów energetycznych państw Inicjatywy Trójmorza, Komentarze IEŚ, 15 października 2020 r., Nr 271 (174/2020).
27. M. Paszkowski, W poszukiwaniu prymusa: postępy w realizacji projektów energetycznych państw Inicjatywy Trójmorza, Komentarze IEŚ, 15 października 2020 r., Nr 271 (174/2020).
28. Ibidem.
29. https://biznesalert.pl/poludniowy-kuzyn-polskiego-gazoportu-bedzie-w-chorwacji-za-miesiac/ [ostatni dostęp: 21.11.2020 r.]
30. M. Paszkowski, W poszukiwaniu prymusa: postępy w realizacji projektów energetycznych państw Inicjatywy Trójmorza, Komentarze IEŚ, 15 października 2020 r., Nr 271 (174/2020).
31. Ibidem.
32. Ibidem.
33. https://biznesalert.pl/atom-i-lng-na-drugim-spotkaniu-o-wspolpracy-energetycznej-usa-i-trojmorza-relacja/ [ostatni dostęp: 21.11.2020 r.]